بلاگ

نمک دریا را جایگزین نمک ید دار نکنید!

در چند سال اخیر با گسترش تبلیغات طب سنتی استفاده از نمک دریا و مانور بر روی خواص نمک دریا بیشتر شده است. درست مانند هر تبلیغ دیگری بویژه زمانی که یک محصول یا فراورده با سلامتیمان سر و کار دارد بایستی انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشیم. البته حتی با جستجوی در اینترنت هم ممکن است به مطالب متعددی در خصوص فواید نمک دریا و توصیه‌هایی برای مصرف نمک دریا  بر خورد داشته باشید. به یاد داشته باشید که اینترنت و مطالب موجود در آن به خودی خود دارای اعتبار نیستند و بسیار مهم است که چه کسی یا سازمانی و با چه نیتی آن مطلب را نشر داده است. خوشبختانه موضع گیری رسمی مقامات وزارت بهداشت و بسیاری از متخصصین حوزه سلامت در خصوص مضرات و عوارض نمک دریا آگاهی بخشی خوبی برای جامعه ایجاد کرده است. در این مطلب و در ادامه با ما همراه باشید و دلایل این توصیه به عدم مصرف نمک دریا را فرا بگیرید.

مصرف نمک برای بدن لازم و ضروریست و البته میزان بیش از اندازه آن که متاسفانه در بین ما ایرانیها شایع نیز هست ارتباط مستقیمی با بیماریهای قلبی عروقی، بویژه فشار خون بالا دارد. همانطور که می‌دانید فشار خون بالا خود عامل بسیاری از مرگ و میرها در جامعه امروز است. اما نمک مصرفی ما از منابع معدنی و پس از فرایند غنی شدن با ید در بازار عرضه می‌شود. ید یک عنصر بسیار مهم برای کارکرد غده‌ی تیروئید و تولید هورمونهای ضروری برای بدن است که در جوامع مختلف با غنی سازی برخی مواد غذایی مانند نمک میزان مورد نیاز آن را برای بدن تامین می‌کنند. نمک تصفیه شده ید دار که در بازار موجود است طی فرایندهای بهداشتی از نظر وجود آلودگیهای احتمالی پاکسازی شده و بخاطر وجود ید آن هم به میزان استاندارد برای سلامتی مفید است.  اما با نگاهی به فرایند فرآوری نمک دریا به سادگی متوجه خواهید شد که با مصرف آن خود را در معرض خطر آلودگیهای متعددی قرار داده‌اید. نمک دریا را با هدایت آب دریا یا دریاچه ها به نقاط کم عمق و در معرض باد و آفتاب قرار دادن آن که منجر به تبخیر آب می‌شود استخراج می‌کنند. همه‌ی ما آگاهیم که امروزه آب دریاها و دریاچه‌ها در اثر فعالیتهای صنعتی و سرازیر شدن فاضلابها و پسابها بسیار آلوده است. این آلودگیها متاسفانه جان بی‌شمار موجود زنده دریایی را نیز به مخاطره جدی انداخته و آسیبهای جبران ناپذیری ایجاد کرده است. با یک معادله ساده مشخص می‌شود که با تبخیر آب دریا آنچه که بعنوان رسوبات باقی می‌ماند نمک بعلاوه چکیده‌ای از آلودگیهای متعدد موجود در دریا از جمله فلزات سنگین و انواع باکتری‌ها و ویروسهای احتمالیست. افراد سودجو با تکیه بر نام طب سنتی که محبوبیت ویژه‌ای نزد مردم دارد بدون تصفیه کردن این رسوبات و بدون از بین بردن آلودگیها، آن را بسته بندی کرده و در معرض فروش قرار می‌دهند.

همانطور که پیشتر اشاره شد با توجه به اینکه ضایعات کارخانجات در دریاها ریخته می‌شود ممکن است این ضایعات حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین مانند سرب، ارسنیک و جیوه باشند. چنانچه شما از نمک دریای تصفیه نشده استفاده نمایید در دراز مدت ممکن است به بیماری‌هایی چون سنگ کلیه و پس از آن به مشکلات کبدی دچار شوید. فلزات سنگین موجود در نمک دریا در درازمدت همچنین می‌تواند منجر به سرطان گردد. از دیگر سو نمک دریا ید مورد نیاز بدن را ندارد و کمبود ید خطراتی را بخصوص در زنان باردار به همراه دارد و می‌تواند منجر به تولد نوزادان با  درجاتی از عقب ماندگی ذهنی گردد.

علی‌رغم اینکه در طب سنتی مزایایی برای نمک دریایی بیان شده اما با توجه به وجود ناخالصی های شیمیایی موجود در آن و عوارضی که فلزات سنگین و سمومی که در رسوب نمک دریایی برای افراد می‌تواند داشته باشد، پیشنهاد می‌شود چنانچه از نمک دریایی استفاده می‌کنید، از نوع تصفیه شده آن باشد و هرگز این نمک را جایگزین نمک یددار در مصرف خانواده نکنید. نکته دیگر اینکه در برخی کارخانجات به صورت غیرقانونی از نمک دریایی در تهیه چیپس و پفک استفاده می‌کنند چراکه نمک دریایی ارزان تر از نمک یددار تصفیه شده بوده و شوری بیشتری دارد. بنابراین  در مصرف این مواد احتیاط کنید چراکه علاوه بر مشکلاتی نظیر فشارخون که ارتباط مستقیمی با مصرف این محصولات دارد، در صورتی که در تهیه آنها از نمک دریا هم استفاده شده باشد، سموم خطرناکی که پیشتر به آنها اشاره شد نیز با مصرف آنها وارد بدن شما می‌گردد.

ارسال نظر شما