بلاگ

نمک در طبیعت به صورت سنگ در معادن وجود دارد. سنگ نمک به دلیل وجود ناخالصی ها محلول و نامحلول و همچنین فلزات سنگین نمیتواند مستقیما به مصرف انسان رسانده شود و به این منظور باید فرآیند تصفیه و خالص سازی را در کارخانه های تصفیه نمک طی کند. امروزه به جز مواد غذایی در بسیاری از صنایع عمده از سنگ نمک استفاده میشود که از مهمترین این موارد میتوان به کاربرد گسترده در صنایع نفت و پتروشیمی، تصفیه خانه های آب شرب و فاضلاب شهری، سختیگیری آب مصرفی کارخانجات، تهیه خوراک دام، طیور و آبزیان، کارخانجات تولید مواد شوینده و همچنین به منظور مواجهه با یخبندان های جاده ای در فصول سرد سال، اشاره نمود.

مجتمع معدنی نمک آبقوی در کیلومتر ۳۵ جاده قدیم نیشابور _ سبزوار، ضلع شمالی مجتمع فولاد خراسان واقع شده است. مساحت این مجموعه معدنی حدود ۵ کیلومتر مربع بوده و علاوه بر وسعت پهنه نمکی بالاترین کیفیت نمک را در بین سایر معادن استان خراسان بزرگ در اختیار دارد. قدمت این معدن بیش از ۱۰۰ سال بوده و آثار برداشت نمک به صورت سنتی در تونل و چاه های قدیمی معدن قابل رویت میباشد. از سال ۱۳۶۶ بهره برداری از این معدن توسط شرکت تعاونی تولیدی معدن نمک آبقوی با رعایت کامل استاندارد های مربوطه و اصول مهندسی معدن صورت پذیرفته است.

به دلیل غنای بالای سنگ نمک و کیفیت بی نظیر ماده اولیه موجود در این معدن و همچنین ذخیره بسیار مطلوب موجود در آن، عملیات برداشت ماده معدنی در تونل ها و پیشکار های گونا گونی به صورت همزمان صورت میگیرد. بر اساس نتایج ازمایش های رسمی و استاندارد انجام گرفته، خلوص محصول استخراج شده بین ۹۷ تا ۹۹ درصد میباشد، بطوریکه در تونل ها و راهرو های مختلف سطوح شیشه ای و براق نمک در عمق ۷۰ متری زمین به سهولت قابل رویت میباشد.

۷۰ درصد نمک برداشت شده از معدن آبقوی جهت تصفیه به کارخانجات نمک تبلور مجدد ارسال و پس از تصفیه کامل و اضافه کردن ید روانه بازار میشود. نمک فراوری شده این معدن به کشور های افغانستان، ترکیه، روسیه و ارمنستان نیز صادر شده است.

محصولات گوناگون مجتمع آبقوی به شرح ذیل قابل ارائه به تولید کنندگان نمک تصفیه شده، کارخانجات مواد شوینده، تصفیه خانه های آب صادر کنندگان موتد غذایی و سایر فعالین در این عرصه میباشد:

۱ . سنگ نمک سفید ممتاز

۲ . سنگ نمک درجه یک

۳ . نمک پودری(ملح درجه یک)

۴ . نمک بلغوره یا نخودی ممتاز

۵ . نمک شکری ممتاز

۶ . نمک پودری خوراک دام

 

ارسال نظر شما